Hieronder tref je de handleiding aan voor het scannen van tickets met je mobiele telefoon. Je hebt per evenement een code nodig die je door Chelona wordt toegezonden. Daarnaast zijn de tickets pas te scannen tijdens het evenement, niet eerder. Tenzij hierover een aparte afspraak is gemaakt.
Zorg er voor dat er serieus goeie en stabiele internet voorhanden is. Dat kan wifi of 4/5G zijn.
DE APP DOWNLOADEN OP JE TELEFOON
Checkinera is beschikbaar in Google Play Store (hier) alsook in de Apple App Store (hier). Installeer jouw versie op je telefoon.
Als je de app start krijg je het volgende inlogscherm te zien:
In dit scherm geef je de URL en de API Key in die je per mail hebt ontvangen van Chelona. De URL is steeds hetzelfde (https://chelonatickets.nl), de API Key verschilt per evenement. Zet de Auto Login schakelaar AAN. Dat is handig zo hoef je deze gegevens niet steeds opnieuw in te voeren. Als je naar een ander of nieuw evenement moet, dan eerst het oude evenement uitloggen (later meer).
Druk tenslotte de kop onder aan het scherm om in te loggen.
HOME – Je komt nu in het HOME/Stats scherm. Hier zie je 2 getallen. Het bovenste is het aantal kaarten dat verkocht is voor dit evenement. Het onderste geeft weer hoeveel tickets gescand zijn tijdens het evenement. Zo weet je altijd hoeveel mensen er binnen zijn en hoeveel er nog moeten komen. Verder zie je links nog een balk met menukeuzes in Checkinera.
LIJST – in dit scherm tref je een overzicht aan van de gekochte tickets. Hier kun je nog info vinden als het ticket op papier of telefoon niet goed leesbaar is of in noodgevallen.
Je kan ook nog op een specifiek ticket klikken om een vervolgscherm te openen. Hier zie meer info over het ticket en de aankoop daarvan. Wat ook opvalt is de knop om handmatig in the checken. Handig als het scannen om de een of andere reden niet werkt.
CHECK IN (SCANNEN)– In dit scherm tref je een Camera Icoontje aan. Als je hier op tikt wordt de camera van je telefoon geopend. Het kan zijn dat je eenmalig toestemming moet geven voor het gebruik van de camera door deze app.
Scan nu de QR code. Zorg dat er voldoende licht is in de omgeving waar de scan plaatsvindt. Dat versnelt de herkenning van de code door de camera en zal zeker bij drukke evenementen de wachttijd worden beperkt.
Het resultaat van deze scan kent 2 opties. Een groene balk met een vinkje dat aangeeft dat de scan gelukt is. Deze QR code is dan meteen geblokkeerd voor een volgende scan om fraude met kopieën te voorkomen.
Hoort je een geluidje en zie je een rode balk met een wit kruis dan is de scan mislukt. Dit kan duiden op fraude met kopietickets, slechte leesbaarheid van de QR code, of dat het het scannen nog niet is vrijgegeven. Als de QR code niet goed leesbaar is dan kun je het ticket ID ook in het vak onder de camera intypen als laatste redmiddel. Of via de lijst handmatig inchecken (zie hierboven).
Je moet bij ieder volgend ticket weer op het camera icoontje klikken.
UITLOGGEN – Als laatste menukeuze tref je de UITLOG knop aan. Deze gebruik je alleen als het huidige evenement is afgelopen of als je wilt overschakelen naar een ander evenement. Je moet dan opnieuw inloggen bij het nieuwe evenement met de juiste API Key. Zet auto login dan vervolgens weer aan.
NETWERVERBINDING– Onder aan in de menubalk zie je of de app verbinding heeft met internet. In principe kan het scannen dan nog wel beperkt doorgaan. De tickets zijn al ingelezen en kunnen worden gescand. Echter als je met meerdere scanners tegelijk werkt vindt er geen synchronisatie meer plaats en zou het kunnen zijn dat er kopiefraude kan plaatsvinden. Dus heeft het de voorkeur om in deze situatie met slechts 1 scanner te werken en deze moet de tickets ingelezen hebben.